Upptäcka det som finns på hemmaplan

Jo, jag har kommit åter från Dublin. Det var roliga men intensiva dagar och jag återkommer gärna.
Känns betydligt mer lätthanterligt än London. Och sen har de mer humor på Irland. Det gladde jag mig åt när det signalerades vilt då jag skulle genom säkerhetskontrollen. Jag fick ta av mig mina kära Timberlandboots för att det var säkert metall i klacken. Men jag kommer att komma ihåg leedet på tjänstemännens läppar.

Har nu semester på hemmaplan, alltså i Norpan. Ett yogapass har gjort kroppen mjuk och promenaden gav  frisk luft. Jag hade bara tänkt uträtta ärenden på stan men jag tog vägen om Arbetets museum för jag vet att de har bra utställningar. Så jag såg och upplevde en utställning med Paul Hansen - Människa, människa! Paul utsågs nyligen till Årets fotograf. En utställning om ätstörningar och sist om de fem kvinnorna på Fogelstad. Elin Wägner, Elisabet Tamm, Ada Nilsson, Honorine Hermelin-Grönbech och Kerstin Hesselgren. De som var med och skapade rösträtt  och två av dem blev de första kvinnorna i riksdagen. De startade Kvinnliga Medborgarskolan mellan 1925 - 1954. En skola som ville åstadkomma ett samband mellan handen, hjärna och hjärtats arbete, mellan hemmets och samhällets värld. 2000 kvinnor har hämtat kunskap och styrka på Fogelstad, i närheten av Julita.
www.fogelstad.nu
För mig var det om att komma in i en annan tid men den är inte långt borta.
Ikväll tänker jag på Honorines ord: "Samla några kvinnor omkring en samhällsfråga och genomskugga den. Då sker alltid något. Då löses de krafter de sitter inne med och kommer till användning."
Det är något att  tänka på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback